Greece Goes Modern του Μίμη Πλέσσα - Αυτός είναι ο πιο σπάνιος ελληνικός δίσκος;
Το 1967 ο Μίμης Πλέσσας ήταν ήδη πολύ γνωστός από τους
προσωπικούς του δίσκους, κι ακόμα περισσότερο για τα κομμάτια του από τις
ελληνικές ταινίες που εκείνη την εποχή έκοβαν εκατομμύρια εισιτήρια στις αίθουσες.
Η δεκαετία του ’60 ήταν πολύ παραγωγική για τον συνθέτη και άφησε πίσω του
τρομερές δουλειές που ήταν και με κάποιον πολύ περίεργο τρόπο πρωτοποριακές και
διαχρονικά μοντέρνες, παρόλο που ποτέ δεν ξέφυγε από τον ήχο που κυριαρχούσε.
Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του δίσκου που έκανε με την Καίτη Χρυσολωρά με
τίτλο «Αγάπη μου» και δύο μετά το κλασικό «Ο Μίμης Πλέσσας παίζει Philicorda»
στην Philips που τα επόμενα χρόνια χάθηκαν και παραμένουν δυσεύρετα μέχρι
σήμερα [το δεύτερο κυκλοφόρησε με το Jazz & Τζαζ στο τεύχος 148-149 με δέκα
από τα δώδεκα κομμάτια] ηχογράφησε το Greece Goes Modern που έγινε η πρώτη
κυκλοφορία της εταιρίας Pan-Vox [ένα sub-label της Music Box] και μετά από 47
χρόνια, είναι ο πιο σπάνιος και ακριβός ελληνικός δίσκος.
Στην original έκδοση,
γιατί πριν από κανα δυο χρόνια τον επανακυκλοφόρησε η b-otherside records, αλλά
βγήκε σε τόσα λίγα αντίτυπα που εξαφανίστηκε αμέσως. Κι έγινε κι αυτό
δυσεύρετο.
Το Greece Goes Modern κυκλοφόρησε μέσα στη Χούντα, αλλά είχε
ξεκινήσει να ηχογραφείται ένα χρόνο νωρίτερα, πριν τα δημοτικά γίνουν
υποχρεωτικά και αρχίσουν να χορεύονται με κάθε ευκαιρία στις πλατείες των
πόλεων και των χωριών της ελληνικής επικράτειας.
Ήταν μια παραγγελία της μπίρας
Fix στο συνθέτη, ο οποίος έπρεπε να ντύσει με μουσική 10 ημίωρες εκπομπές για
την ΕΡΤ. Η ιδέα του να διασκευάσει 10 ελληνικούς σκοπούς από αυτούς που
ακούγονταν πριν από κάθε εθνική εορτή στα σχολεία σε ατελείωτες χορευτικές
πρόβες [δεν έχω ιδέα αν ακούγονται ακόμα και πώς γιορτάζονται πια οι εθνικές
εορτές] ενθουσίασε τον Κάρολο Φιξ και τη γυναίκα του, έτσι ξεκίνησαν οι
ηχογραφήσεις.
Το 2015 πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες
ευρώ (!). Τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του
εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο.
Το συγκρότημα που τον συνόδεψε,
The Orbiters, ήταν οι μόνιμοι συνεργάτες του Andrea Ortega σε φλάουτο,
σαξόφωνο, ο Igor Raniets στα ντραμς, ο Τίτος Καλλίρης στην ηλεκτρική κιθάρα, ο
Νίκος Γκίνος στο κλαρίνο, ο Ανδρέας Ροδουσάκης στο κοντραμπάσο, ενώ ο ίδιος ο
συνθέτης παίζει philicorda, ένα ηλεκτρικό μουσικό όργανο της Philips που
επιχειρούσε να πλασαριστεί δίπλα στο hammond.
Μπορεί να μην ήταν η πρώτη φορά
που επιχειρούσε κάποιος να διασκευάσει δημοτικά τραγούδια στον μοντέρνο ρυθμό
της εποχής [το 1965 οι Forminx είχαν διασκευάσει τον «Βασιλικός θα γίνω» ως
Madjourana’s shake]. % buffered 00:00 -02:39 The Forminx - Mandjourana's shake .
ΒΙΝΤΕΟ.
Το Greece Goes Modern όμως προσέγγιζε πολύ πιο σοβαρά
και προσεκτικά τα κομμάτια και, παρόλο που μετατρέπονταν σε shake και μπόσα
νόβες που άνετα μπορούσαν να χορευτούν σε νεανικά πάρτι και κλαμπ, είχαν μια
πιο jazzy προσέγγιση που τα έκανε λιγότερο «ελαφρά».
Ο δίσκος παραμένει
μοντέρνος ακόμα και με τα σημερινά στάνταρ και μετά από τόσες απόπειρες να
διασκευαστούν με ηλεκτρικά όργανα παραδοσιακά κομμάτια, είναι αξεπέραστος.
Στην
συζήτηση με τον Mr. Z-που μου ξαναθύμισε το δίσκο και μου είπε ότι πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ (!)- έμαθα ότι τα
μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του εξωτερικού που είχε
σταλεί ο δίσκος για πρόμο.
Και τον ανακάλυψαν κάποιοι που αγόρασαν ομαδικά το
στοκ από όσους είχαν κλείσει.
Ο Mimis G Vas Β-οtherSide Records αναφέρει: «Για
την απόλυτη ιστορία και μόνο, βγήκαν αρχικά 350 κόπιες ( από τις οποίες οι 50
εάν θυμάμαι καλά δόθηκαν στον κύριο Πλέσσα), 150 λευκές και 200 μαύρες από τις
οποίες όμως βγήκαν οι 150 στην αγορά.
Κατόπιν για να αντιμετωπιστούν τα
κρούσματα της αισχρής κερδοσκοπίας και ενώ οι αρχικές κόπιες είχαν εξαντληθεί
ήδη στις προπαραγγελίες, δόθηκε εντολή για μια επανεκτύπωση 350 ακόμη βινυλίων,
σε διάφανο χρώμα αυτήν την φορά, για να ξεχωρίζει από την αρχική κοπή.
Τέλος,
για το θέμα που αφορά και το άρθρο, όντως έχει ακουστεί μεταξύ των συλλεκτών
πως η πρόσφατη τιμή μεταπώλησης του εν λόγω δίσκου ανέρχεται στα 5000 ευρώ, ενώ
η αμέσως προηγούμενη πριν 2 χρόνια περίπου, πάλι χέρι με χέρι στα 3000 ευρώ,
όπως και εάν έχει όμως, παραμένει σίγουρα ένας σπανιότατος δίσκος (ο αυθεντικός
πάντα) και κυρίως από τους λίγους που μπορούν να σταθούν και στο εξωτερικό».
Το
εξώφυλλο έχει ζωγραφίσει ο Βασίλης Φωτόπουλος που το 1964 είχε κερδίσει Όσκαρ
καλλιτεχνικής διεύθυνσης για τον Ζορμπά του Κακογιάννη.
Ο δίσκος περιέχει
διασκευές από δύο κομμάτια από τον Μοριά («Λεμονάκι», «Καλαματιανό»), δύο από
την Ήπειρο («Ο Μενούσης», «Βασιλικός»), δύο από τα Επτάνησα («Γιαλό να πας», «Η
πέρδικα»), δύο από τη Θεσσαλία («Καραγκούνα», «Τρία παιδιά»), δύο από τα νησιά
του Αιγαίου και την Κρήτη («Καράβι απ’ τη Χιό», «Κρητικός».
Το 1967 ο Μίμης Πλέσσας
ήταν ήδη πολύ γνωστός από τους προσωπικούς του δίσκους, κι ακόμα
περισσότερο για τα κομμάτια του από τις ελληνικές ταινίες που εκείνη την
εποχή έκοβαν εκατομμύρια εισιτήρια στις αίθουσες. Η δεκαετία του ’60
ήταν πολύ παραγωγική για τον συνθέτη και άφησε πίσω του τρομερές
δουλειές που ήταν και με κάποιον πολύ περίεργο τρόπο πρωτοποριακές και
διαχρονικά μοντέρνες, παρόλο που ποτέ δεν ξέφυγε από τον ήχο που
κυριαρχούσε. Ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του δίσκου που έκανε με την
Καίτη Χρυσολωρά με τίτλο «Αγάπη μου» και δύο μετά το κλασικό «Ο Μίμης
Πλέσσας παίζει Philicorda» στην Philips που τα επόμενα χρόνια χάθηκαν
και παραμένουν δυσεύρετα μέχρι σήμερα [το δεύτερο κυκλοφόρησε με το Jazz
& Τζαζ στο τεύχος 148-149 με δέκα από τα δώδεκα κομμάτια]
ηχογράφησε το Greece Goes Modern που έγινε η πρώτη κυκλοφορία της
εταιρίας Pan-Vox [ένα sub-label της Music Box] και μετά από 47 χρόνια,
είναι ο πιο σπάνιος και ακριβός ελληνικός δίσκος. Στην original έκδοση,
γιατί πριν από καναδυο χρόνια τον επανακυκλοφόρησε η b-otherside
records, αλλά βγήκε σε τόσα λίγα αντίτυπα που εξαφανίστηκε αμέσως. Κι
έγινε κι αυτό δυσεύρετο.
Το Greece Goes Modern κυκλοφόρησε μέσα στη Χούντα, αλλά είχε ξεκινήσει
να ηχογραφείται ένα χρόνο νωρίτερα, πριν τα δημοτικά γίνουν υποχρεωτικά
και αρχίσουν να χορεύονται με κάθε ευκαιρία στις πλατείες των πόλεων και
των χωριών της ελληνικής επικράτειας. Ήταν μια παραγγελία της μπίρας
Fix στο συνθέτη, ο οποίος έπρεπε να ντύσει με μουσική 10 ημίωρες
εκπομπές για την ΕΡΤ. Η ιδέα του να διασκευάσει 10 ελληνικούς σκοπούς
από αυτούς που ακούγονταν πριν από κάθε εθνική εορτή στα σχολεία σε
ατελείωτες χορευτικές πρόβες [δεν έχω ιδέα αν ακούγονται ακόμα και πώς
γιορτάζονται πια οι εθνικές εορτές] ενθουσίασε τον Κάρολο Φιξ και τη
γυναίκα του, έτσι ξεκίνησαν οι ηχογραφήσεις.
Πρόσφατα πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ
(!). Τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του
εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο.
Το συγκρότημα που τον συνόδεψε, The Orbiters, ήταν οι μόνιμοι συνεργάτες
του Andrea Ortega σε φλάουτο, σαξόφωνο, ο Igor Raniets στα ντραμς, ο
Τίτος Καλλίρης στην ηλεκτρική κιθάρα, ο Νίκος Γκίνος στο κλαρίνο, ο
Ανδρέας Ροδουσάκης στο κοντραμπάσο, ενώ ο ίδιος ο συνθέτης παίζει
philicorda, ένα ηλεκτρικό μουσικό όργανο της Philips που επιχειρούσε να
πλασαριστεί δίπλα στο hammond.
Μπορεί να μην ήταν η πρώτη φορά που επιχειρούσε κάποιος να διασκευάσει
δημοτικά τραγούδια στον μοντέρνο ρυθμό της εποχής [το 1965 οι Forminx
είχαν διασκευάσει τον «Βασιλικός θα γίνω» ως Madjourana’s shake].
% buffered
00:00
-02:39
The Forminx - Mandjourana's shake | Official Audio Release
Το Greece Goes Modern όμως προσέγγιζε πολύ πιο σοβαρά και προσεκτικά τα
κομμάτια και, παρόλο που μετατρέπονταν σε shake και μπόσα νόβες που
άνετα μπορούσαν να χορευτούν σε νεανικά πάρτι και κλαμπ, είχαν μια πιο
jazzy προσέγγιση που τα έκανε λιγότερο «ελαφρά».
Ο δίσκος παραμένει μοντέρνος ακόμα και με τα σημερινά στάνταρ και μετά
από τόσες απόπειρες να διασκευαστούν με ηλεκτρικά όργανα παραδοσιακά
κομμάτια, είναι αξεπέραστος.
Στην συζήτηση με τον Mr. Z-που μου ξαναθύμισε το δίσκο και μου είπε ότι
πρόσφατα πουλήθηκε μια αυθεντική κόπια του 1967 για 5 χιλιάδες ευρώ (!)-
έμαθα ότι τα μόνα αντίτυπα που σώθηκαν ήταν από ελληνικούς σταθμούς του
εξωτερικού που είχε σταλεί ο δίσκος για πρόμο. Και τον ανακάλυψαν
κάποιοι που αγόρασαν ομαδικά το στοκ από όσους είχαν κλείσει.
Ο Mimis G Vas Β-οtherSide Records αναφέρει: «Για την απόλυτη ιστορία και
μόνο, βγήκαν αρχικά 350 κόπιες ( από τις οποίες οι 50 εάν θυμάμαι καλά
δόθηκαν στον κύριο Πλέσσα), 150 λευκές και 200 μαύρες από τις οποίες
όμως βγήκαν οι 150 στην αγορά. Κατόπιν για να αντιμετωπιστούν τα
κρούσματα της αισχρής κερδοσκοπίας και ενώ οι αρχικές κόπιες είχαν
εξαντληθεί ήδη στις προπαραγγελίες, δόθηκε εντολή για μια επανεκτύπωση
350 ακόμη βινυλίων, σε διάφανο χρώμα αυτήν την φορά, για να ξεχωρίζει
από την αρχική κοπή. Τέλο, για το θέμα που αφορά και το άρθρο, όντως
έχει ακουστεί μεταξύ των συλλεκτών πως η πρόσφατη τιμή μεταπώλησης του
εν λόγω δίσκου ανέρχεται στα 5000 ευρώ, ενώ η αμέσως προηγούμενη πριν 2
χρόνια περίπου, πάλι χέρι με χέρι στα 3000 ευρώ, όπως και εάν έχει όμως,
παραμένει σίγουρα ένας σπανιότατος δίσκος (ο αυθεντικός πάντα) και
κυρίως από τους λίγους που μπορούν να σταθούν και στο εξωτερικό».
Το εξώφυλλο έχει ζωγραφίσει ο Βασίλης Φωτόπουλος που το 1964 είχε
κερδίσει Όσκαρ καλλιτεχνικής διεύθυνσης για τον Ζορμπά του Κακογιάννη.
Ο δίσκος περιέχει διασκευές από δύο κομμάτια από τον Μοριά («Λεμονάκι»,
«Καλαματιανό»), δύο από την Ήπειρο («Ο Μενούσης», «Βασιλικός»), δύο από
τα Επτάνησα («Γιαλό να πας», «Η πέρδικα»), δύο από τη Θεσσαλία
(«Καραγκούνα», «Τρία παιδιά»), δύο από τα νησιά του Αιγαίου και την
Κρήτη («Καράβι απ’ τη Χιό», «Κρητικός».
Κι αυτά είναι μερικά δείγματα:
% buffered
00:00
-03:47
Mimis Plessas & The Orbiters - Greece Goes Modern - Vasilikos
% buffered
00:00
-03:33
Μίμης Πλέσσας - Καραγκούνα (Traditional, Jazz Version)
Πηγή: www.lifo.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου